Als indicatieadviseur wmo werk je binnen de gemeente aan de uitvoering van de Wet Maatschappelijke ondersteuning. Je neemt zelfstandig aanvragen in behandeling, voert intake gesprekken, indiceert, rapporteert en draagt zorg voor de realisatie van de voorziening en/ of dienstverlening. De indicatieadviseur draagt meestal verantwoordelijkheid voor het hele proces en rapporteert zelfstandig. Als een spin in het web werk je samen met onder andere medisch adviseurs en leveranciers.
Eigenschappen:
Een indicatieadviseur wmo kent (en balanceert op) het spanningsveld tussen cliënten en de mogelijkheden binnen de wet- en regelgeving. Verder ben je ondernemend, enthousiast, resultaatgericht, flexibel, klantgericht. Je hebt een goed inlevingsvermogen en verder beschikt je over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden.
Opleiding en ervaring:
Je bent in het bezit van een afgeronde (para-)medische HBO-opleiding, zoals Ergotherapie, Bewegingstechnologie, Fysiotherapie of Verpleegkunde. Verder ben je 32 tot 36 uur per week beschikbaar en ben je in het bezit van een rijbewijs.
Werkzaamheden:
Sinds 1 januari 2015 zijn de functies van de AWBZ overgeheveld naar de WMO binnen de gemeente. Dit brengt grote veranderingen en extra werkzaamheden met zich mee voor gemeenten. Als indicatieadviseur WMO voer je intake gesprekken met klanten die problemen hebben op verschillende leefgebieden. Tijdens huisbezoeken (keukentafelgesprekken) vindt er een analyse plaats omtrent de persoonlijke situatie van de hulpvrager en zijn omgeving plaats (de zorgvraag verheldering) en vervolgens adviseer en rapporteer jij hierover in het cliëntvolgsysteem. Als indicatiesteller wmo bepaal jij of er voldoende medische informatie beschikbaar is om tot een juiste advisering te komen. Uiteraard hanteer je hierbij de welbekende ‘gekantelde’ werkwijze.
- Behandelen en afhandelen van aanvragen WMO
- Behandelen van vragen over en aanvragen voor Begeleiding
- Verhelderen van de vraag van de cliënt
- Onderzoeken of een indicatie voor een WMO voorziening terecht is
- Afleggen van huisbezoeken
- Voeren van intake gesprekken (zie onder andere het keukentafelgesprek)
- Opstellen van rapportages met indicatie- en selectievoorstel
- Opstellen van beschikkingen
- Doorverwijzen van cliënten indien van toepassing
Gerelateerde functieprofielen